Island del 1

Äntligen dags att visa lite mer från Island för er som är intresserade. Börjar med de första dagarna i detta inlägget och sen kommer det ett till, annars blir det nog lite väl långt. (Btw, första gången på år som jag sitter vid min dator och bloggar, mobilappen är grymt bra annars men nu ligger alla bilder välsorterade i datorn. Har bunkrat med thé, banan och choklad så att jag ska orka mig igenom detta Islandsmaraton!).

Vi gick upp klockan 3 på natten den 28 juni. Bara packade det sista och sedan blev det raka spåret till Landvetter. Där åt vi frukost och incheckningen gick snabbt tack vare att vi checkat in oss på flyget kvällen innan och sedan behövde man bara lasta in sina väskor, ingen kö och ingen väntan. Super. (Det kanske är gammalt som gatan men jag har inte sen 2012. Jo, med Ryan Air till London men Ryan Air har ju sina egna rutiner som vi fick erfara den gången…. men det är en annan historia!).

Första flygningen gick till Köpenhamn. Därefter vidare till Reykjavik, eller Keflavik, om man ska vara petig. Det gick smidigt och bra, fast flyga är inte min favoritsysselsättning. Men om jag bara får hålla Anders i handen och läsa en bok för att tänka på något annat så brukar det gå bra, så även denna gång. Nästa gång jag flyger funderar jag dock seriöst på att supa ner mig, haha.

Okej. Island ligger två timmar före (efter? hur säger man?) oss. De har inte sommartid utan normaltid året om. En sak till som de har såhär års är ljus dygnet runt. Det blev aldrig mörkt, det var ljust när vi gick och la oss, ljust under natten och ljust när vi vaknade. Men när det vänder där så vänder det fort och sen är det mööööööörkt.

Vi landade ungefär vid 14-tiden, lokal tid, och hade eftermiddagen på oss att se oss om i Reykjavik. Vi bodde på CenterHotel Plaza som ligger på Adalstraeti, Reykjaviks äldsta gata där stadens äldsta trähus också finns. Här börjar shoppinggatan som går genom stan så det var centralt och bra! Hotellet var fräscht och fint, inget speciellt så, och frukosten var också helt okej.

Här flyger vi över Vatnajökul.

En Isländsk delikatess, rutten haj. Jag köpte den inte. Kostade 990 ISK. 1 SEK är ungefär 8 ISK.

I Reykjaviks hamn.  Vårt hotell på Adalstraeti och det gamla trähuset.

Dagen efter var det dags för vår första utflykt. Vi reste med Vulkanresor (superbra!) och hade således köpt ett paket där det ingick flera utflykter. Några utflykter fixade vi själva också eller bokade på plats, men den här dagen var det inte så. Vi åkte på valsafari på Atlanten. Det var en lugn dag på havet men trots det och att vi hade klätt på oss ordentligt (tyckte vi!) så fick vi ha overaller på oss för det blåste trots allt lite och ni kan säkert föreställa er själva hur varma Atlantvindarna är runt Island. Burr.

Vi såg faktiskt en del valar, men det var svårt att ta kort på dem så vi försökte faktiskt inte ens, man fick vara jäkligt snabb med kameran om man skulle hinna fånga dem på kort och då kändes det bättre att försöka koncentrera sig på att SE så mycket som möjligt. Vi såg bland annat en väldig massa valar som de kallade för minke whale, som på svenska är en arktisk vikval. Vi såg också några delfiner samt på långt håll en stor knölval. Jag hade kanske hoppats att man skulle kunna få se valarna på lite närmre håll och lite mer av dem, egentligen såg man mest svarta ryggar och fenor när valarna kom upp till ytan för att andas, och det var ju coolt på sitt sätt. Det utgår många båtar från hamnen för att titta på valarna och de verkar ha en strikt policy att närma sig valarna försiktigt och inte störa dem för mycket, och det är ju såklart bra men det medför ju också att de blir svårare att se så bra, även om det var perfekta förhållanden för valskådning denna dag, enligt guiden.

Man såg lite ut som en Teletubby i den där balla overallen! Tillbaka in mot hamnen i Reykjavik. Det är konserthuset man ser rakt fram. Ett riktigt fint bygge! En rätt vi åt många gånger under veckan, fish and chips! Alltid på dagens fångade fisk och med lite olika tillbehör och på olika sätt på de olika restaurangerna.  Anders gillade avspärrningarna på gatan och fick idéer till en grind.  Kaffepaus på ett café.

Följande dag var det dags för en stadsrundtur samt ett besök och bad i den Blå Lagunen. Detta var också arrangerat av Vulkanresor. Vi kikar på bilderna.

På morgonen blev vi hämtade utanför hotellet av researrangören. Tror ni man blev lite pepp när man såg det här fordonet stå och vänta!? Lika opepp blev man när man insåg att den bilen inte skulle hämta oss utan vi skulle åka i en vanlig buss… Den här typen av fordon såg vi överallt, förmodligen det man behöver för att ta sig fram när vägarna plötsligt försvinner eller man ska köra upp i bergen.

Okej, jag ska inte bli långrandig här men det är huset är en historisk plats då President Ronald Reagan och Sovjets Mikhail Gorbatjov möttes här 1986 och det sägs ha varit början till slutet på det kalla kriget. Höfdi, heter platsen och det finns bilder på när Reagan och Gorbatjov skakar hand på just den här trappan.  Vi åkte vidare till ”Perlan” som är en kupolliknande byggnad som är byggd på 5 hetvattentankar som förser Reykjavik med varmvatten. Nu fick vi inget foto på själva Perlan men utsikten kom med i alla fall! Inne fanns det en restaurang, butik och en fin utställning med foton från vulkanutbrott med mera.   Sen gick färden vidare mot Hallgrimskirkja. Den tog 41 år att bygga på grund av ekonomiska problem och den blev klar 1986. Tornet är 74,5 meter högt. Det gick att åka hiss upp i det, vilket vi också gjorde senare under veckan. Kyrkan ligger högt belägen och man kan se den från alla håll i Reykjavik, riktigt vacker!  Därefter bar det av till den Blå Lagunen. 95% av alla turister som besöker Island besöker den här platsen så det kändes ju som ett givet mål. Jag skulle uppskatta att det är ungefär 40 grader i vattnet. Helt underbart ljusblått vatten och vit botten, mitt i det svarta lavalandskapet! I vattnet fanns det två barer, en mud bar där man kunde prova olika ansiktsmasker, och en vanlig bar där vi köpte öl och cider som man simmade runt med. Hur mysigt som helst och en fin upplevelse!

Jag tror att det får bli ett avslut här för idag. Fortsättning följer!